کاربردها، مزایا و عوارض ژل سیلیکون شیت

آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید چگونه می‌توان آثار به جا مانده از زخم‌ها و جراحی‌ها را کاهش داد و به کم‌رنگ شدن یا بی‌اثر کردن آن کمک کرد؟ در دنیای مراقبت‌های پوستی، ژل‌های سیلیکون شیت یا همان آنتی اسکارها مانند جادوگری‌های کوچک عمل کرده و با ترکیبی از فناوری پیشرفته و مواد سیلیکونی، به ترمیم و بهبود ظاهر زخم‌ها کمک می‌کنند. تصور کنید یک لایه نازک و شفاف که به آرامی روی پوست قرار می‌گیرد و همانند یک سپر محافظ، فرآیند ترمیم را تسریع می‌کند. این ژل‌ها نه تنها ظاهر زخم‌ها را بهبود می‌بخشند، بلکه با استفاده مداوم، می‌توانند حتی آثار قدیمی را نیز کاهش دهند. بیایید در این سفر جذاب به دنیای ژل‌های سیلیکون شیت همراه شویم و رازهای پنهان آن‌ها را کشف کنیم تا پوست ما دوباره به روزهای درخشان خود بازگردد.

ورقه‌های اسکار سیلیکونی یک روش غیرتهاجمی برای مدیریت و کاهش اثرات انواع اسکار یا زخم روی پوست هستند. این ورق‌ها خود نوعی چسب محسوب می‌شوند که قابلیت استفاده چندباره را دارند و عمدتا از سیلیکون درجه پزشکی تشکیل شده‌اند. ژل سیلیکون شیت و آنتی‌اسکارها به‌طور مشخص توسط متخصصان و پزشکان جراح برای درمان هرچه سریع‌تر جای زخم بخیه، به بیماران توصیه می‌شود. این سیلیکون‌ها برای هر بخش از بدن به‌طور مجزا طراحی شده و استفاده‌ی آسانی دارند.

با ویژگی‌ها، انواع، مزیت‌ها و عوارض احتمالی ژل سیلیکون شیت در این مقاله آشنا خواهید شد. لطفا دقایقی را برای مطالعه این بلاگ اختصاص دهید.

 

انوع اسکار یا ژل سیلیکون شیت

اسکارها انواع گوناگونی دارند که به‌صورت ورقه‌ای در بازار موجود بوده و نسبت به ناحیه جراحی‌شده، آسیب‌دیده یا دچار سوختگی‌شده، به کار برده می‌شوند. برخی از انواع ژل سیلیکون شیت عبارتند از:

  • اسکار هایپرتروفیک

زخم‌های هیپرتروفیکی همان جراحت‌های قرمزرنگی هستند که به دلیل تولید بیش از حد کلاژن در طول پروسه‌ی درمان، ایجاد می‌شوند. این نوع زخم‌ها عمدتا بر اثر جراحی، سوختی یا ضربه به پوست رخ می‌دهند. ورق‌های ژل سیلیکون شیت با تنظیم تولید کلاژن‌ و تامین رطوبت موردنیاز پوست، به صاف شدن و بهتر شدن ظاهر اسکارهای هیپرتروفیک کمک می‌کنند.

 

  • اسکار کلوئیدی

این نوع اسکارها، شکل شدیدتری از اسکارهای هیپرتروفیک هستند که عمیق‌تر یا وسیع‌تر ایجاد می‌شوند و ناراحتی و درد بسیاری را برای فرد به همراه دارد. ورقه‌های ژل سیلیکون شیت به‌سادگی موجب کاهش اندازه و رنگدانه‌های جراحات کلوئیدی می‌شوند و درد ناشی از آن را تسکین می‌بخشند.

 

  • اسکار جراحی

اسکارهای ناشی از انواع برش جراحی، مانند سزارین، جراحی‌های شکم مربوط به بیمار‌های داخلی، برش‌های مرتبط با عمل های زیبایی یا پیکرتراشی (بادی‌کانتورینگ) می‌توانند از آنتی ‌اسکار یا ژل سیلیکون شیت، سود ببرند. این نوع ورقه‌های سیلیکونی به بهبود ظاهر اسکارها و کاهش احتمال ایجاد تورم، قرمزی یا گوشت اضافه کمک به‌سزایی می‌کنند.

 

  • اسکار سوختگی

به دلیل احتمال تغییرشکل اسکارهای سوختگی در طول دوره درمان، امکان بروز چالش‌های متعدد برای شخص وجود دارد. در این شرایط ژل سیلیکون شیت با ایجاد رطوبت، به پوست آب‌رسانی کرده و ناحیه زخم را نرم و به‌مرور صاف می‌کند تا رفته‌رفته وسعت جای زخم کاهش یابد.

 

  • اسکار ناشی از کشیدگی پوست (ترک خوردن پوست)

ترک‌های پوستی نیز نوع دیگری از اسکار هستند که در اثر بارداری، افزایش و کاهش بیش از حد وزن، جهش رشد در سنین بلوغ و کشیدگی پوست ایجاد می‌شوند. ورقه‌های ژل سیلیکون شیت در دوران نقاهت با افزایش هیدراتاسیون و تنظیم کلاژن‌ها به کاهش میزان ترک‌های پوست کمک می‌کنند.

 

  • اسکار سزارین

زخم بخیه ناشی از سزارین ممکن است قرمز و برجسته باشد و در مواردی موجب خارش سطح پوست شود. در این شرایط نیز با استفاده از ژل سیلیکون شیت که به‌طور اختصاصی برای این ناحیه از شکم طراحی و تولید شده است، تا حد زیادی می‌توان ظاهر پوست را بهبود بخشید و بافت زخم‌های سزارین را با آب‌رسانی مناسب و متعادل، ترمیم کرد.

 

: اسکار یا زخم‌های سزارین از جمله اسکارهایی هستند که با ورق ژل سیلیکون شیت مخصوص ناحیه برش، به‌راحتی برطرف می‌شوند.

 

نحوه عملکرد ژل سیلیکون شیت

ورقه‌های اسکار سیلیکونی با ایجاد یک لایه‌ی محافظ روی جای زخم، مانع از برخورد آن به سطح لباس می‌شود و در عین حال به حفظ رطوبت پوست نیز کمک می‌کند. رطوبت پوست یکی از مهم‌ترین دلایل سرعت بخشیدن به روند بهبودی و بهتر شدن جای زخم است. با این کار یک محیط هیدراته مناسب و استریل توسط ورقه‌های ژل سیلیکون شیت ایجاد می‌شود که به ساخت کلاژن کمک می‌کند. در عین حال ریسک تشکیل بیش از حد بافت زخمی را نیز کاهش می‌دهد.

 

تاثیر استفاده از ژل سیلیکون شیت بر تولید کلاژن

همان‌طور که می‌دانید کلاژن یکی از عناصر اصلی و حیاتی از ساختار پوست شمرده می‌شود که نقش مهمی در شفافیت  و زیبایی پوست دارد. زمانی‌که کلاژن‌های پوست در معرض آسیب قرار می‌گیرند، ظاهر پوست نیز زیبایی خود را از دست می‌دهند. ورقه‌های ژل سیلیکون شیت  در تولید مجدد و تنظیم کلاژن‌ها موثر بوده و روند بهبودی متعادل‌تری را ایجاد می‌کند. با کنترل میزان کلاژن تولیدشده، ورقه‌های آنتی‌اسکار از تشکیل زخم‌های هیپرتروفیک و کلوئیدی جلوگیری کرده و مانع از ایجاد ظاهر نامناسب پوست می‌شوند.

 

هیدارته کردن و مراقبت از پوست با استفاده از ورقه‌های ژل سیلیکون شیت

تاکنون باید دریافته باشید که هیدراتاسیون به نرم و صاف شدن جای زخم‌ها کمک فراوانی می‌کند و ظاهری یک‌نواخت‌تر و صاف‌تر به پوست می‌بخشد. بنابراین ایجاد یک محیط هیدراته برای از بین بردن جای زخم، در بهبود سریع آن کمک‌کننده است. همچنین علاوه‌بر آب‌رسانی به پوست، ورق‌های ژل سیلیکون شیت فشار ملایمی را روی پوست وارد می‌کنند که موجب از بین رفتن برجستگی‌های اسکار می‌شوند.

 

مزیت‌های استفاده از ژل سیلیکون شیت یا آنتی‌اسکار

در ادامه این مقاله با شماری از مزایای آنتی ‌اسکار و استفاده مداوم بعد از عمل جراحی زیبایی یا پروتز سینه آشنا خواهید شد:

  1. کاهش سطح اسکار

ژل سیلیکون شیت روشی موثر برای کاهش سطح و برجستگی‌های انواع اسکار از جمله هایپرتروفیک، کلوئیدی، جراحی و سوختگی است و با تنظیم تولید کلاژن، افزایش آب‌رسانی به بافت پوست و ایجاد فشار ملایم، به بهتر شدن جای زخم روی پوست کمک می‌کند.

  1. صاف کردن و بهبود ظاهر اسکارها

استفاده به‌موقع از آنتی‌ اسکار به صاف شدن جای زخم‌ها کمک می‌کند و با کنترل محیط پیرامون اسکار، به‌مرور موجب می‌شود که تا جای ممکن سطح واقعی پوست و جای زخم، یکسان شوند. به این روش ظاهر مطلوب‌تری روی پوست بدن ایجاد خواهد شد.

  1. درمان اسکارهای قدیم

علاوه‌بر بهبودجای زخم‌هایی که جدید ایجاد شده‌اند، ورقه‌های ژل سیلیکون شیت موجب صاف‌تر شدن و کم‌رنگ‌تر شدن اسکارهای قدیمی‌تر هم می‌شوند. برای اسکارهای جدید، ورقه‌های سیلیکون شیتی از تشکیل اسکار هایپرتروفیکی و کلوئیدی جلوگیری می‌کنند و برای اسکارهای قدیمی، نرم‌تر شدن و صاف‌ شدن جای زخم را می‌توان انتظار داشت.

  1. مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های اولیه

عمدتا آنتی ‌اسکارها توسط پزشکان جراحی پلاستیک زیبایی یا متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به بیماران یا داوطلبان عمل زیبایی توصیه و تجویز می‌شوند؛ اما در هر حال از این نوع ژل‌های سیلیکون شیت می‌توان به عنوان مکملی مفید برای کیت‌های کمک‌های اولیه به‌منظور ارتقا سطح سلامت و به حداقل رساندن جای زخم استفاده کرد.

 

جای زخمی که به علت بریدگی، سوختگی یا ضربه در سطح پوست ایجاد شده باشد، با ژل سیلیکون شیت مختص همان ناحیه کاهش می‌یابد.

 

اشکال مختلف ژل سیلیکون شیت

  • سیلیکون درجه پزشکی: این نوع آنتی‌اسکارها ایمنی و کارایی بالایی دارند، ضدحساسیت هستند، غیرسمی و سازگار با محیط‌زیست‌اند و به‌عنوان یک ابزار ایده‌آل برای استفاده در مدیریت بهبود زخم شناخته می‌شود.
  • ورق ژل سیلیکون: این مدل آنتی‌اسکار بافتی نرم و ژل‌مانند دارند، برای زخم‌های دردناک و حساس مناسب بوده و مانند آنتی ‌اسکارهای سیلیکونی سنتی عمل می‌کند.
  • آنتی‌اسکار سیلیکونی شفاف: به دلیل شفافیت و ظرافت در طراحی این نوع ژل سیلیکون شیت، در زمان استفاده کمتر به چشم می‌آیند و در عین زیبایی ظاهری، مزیت‌های مشابهی با سایر اشکال آنتی ‌اسکار دارد.
  • نوار اسکار سیلیکونی: نوارهای باریک سیلیکونی برای استفاده در اسکارهای خطی طراحی شده‌اند، جراحت‌های ناشی از بخیه را بهبود می‌بخشند و با استفاده هدفمند به کاهش یا حذف جای زخم کمک می‌کنند.
  • نوارچسب سیلیکونی: نوعی چسب زخم انعطاف‌پذیر است که از سیلیکون نرم ساخته شده و برای محکم کردن ورقه‌های اسکار سیلیکونی در محل یا به‌عنوان یک درمان مستقل مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌راحتی و نسبت به مساحت زخم، قابل برش هستند و به‌سادگی چسبیده و برداشته می‌شوند.

 

روش استفاده از ژل سیلیکون شیت یا آنتی‌اسکار

قبل از استفاده از هر نوع ژل سیلیکون شیت باید ابتدا جای زخم و اطراف آن را به‌خوبی تمیز و خشک کنید. سپس پوشش محافظ را از سطح روی آنتی‌اسکار برداشته و آن را به‌طور مستقیم روی جای زخم قرار دهید و از پوشش آن اطمینان حاصل کنید. هر آنتی‌ اسکار باید تا 12 ساعت روی ناحیه جراحی‌شده یا آسیب‌دیده را بپوشاند. پس از آن از روی سطح پوست جدا کنید، محل زخم را تمیز کرده و قبل از استفاده مجدد اجازه دهید تا خشک شود. سپس دوباره زخم را با آنتی‌اسکار بپوشانید.

همچنین به خاطر داشته باشید که ورقه‌های ژل سیلیکون شیت را می‌توانید در زمان استحمام روی پوست نگه دارید ولی حتما پس از حمام، باید از روی پوست برداشته، محل زخم را خشک کرده و دوباره آنتی ‌اسکار را استفاده کنید. لازم به ذکر است ورق‌ها خاصیت چسبندگی خود را به مدت طولانی حفظ می‌کنند و در نوبت‌های زیادی قابل‌استفاده هستند؛ یعنی بدون نیاز به چسب اضافی، مجددا به پوست می‌چسبند اما باید توجه داشت که به شیوه نگه‌داری از اسکار و تمیز بودن سطح پوست، بستگی دارد.

 

در پایان یادآور می‌شویم که آنتی ‌اسکارها توصیه همیشگی پزشکان جراح هستند که با مدیریت درست در شیوه استفاده، به سلامت پوست کمک می‌کنند و درحالی‌که یک روش کم‌خطر در پروسه درمان شمرده می‌شوند، از محبوبیت ویژه‌ای هم به‌عنوان یک ابزار پزشکی مفید برخوردارند. تنها باید در نظر داشت که قبل از شروع هر گونه درمانی، با پزشک مشورت کرد و از اعتبار برند استفاده‌شده، مطمئن شد.

در این راستا شرکت آراسیما که اولین واردکننده پروتز سینه در ایران نیز بوده است، سابقه‌ای دیرینه و درخشان در واردات و عرضه انواع گن بعد از عمل جراحی زیبایی و آنتی اسکار از برندهای معتبر دارد و در این زمینه به‌صورت گسترده و پایدار فعالیت می‌کند. با انواع آنتی‌اسکار در صفحه محصولات آراسیما در وب‌سایت این شرکت آشنا شوید.

 

منبع:

www.dermcollective.com/

آخرین مقالات