برای عمل زیبایی یا ترمیمی سینه، انتخاب شما کدام است؟ پروتز سالین یا پروتز سیلیکونی؟

علاقه به زیبایی و بهتر شدن ظاهر برای بسیاری از خانم‌ها دغدغه‌ی مهمی است که حاضرند برای رسیدن به ایده‌آل خود دست به هر اقدامی بزنند. برجستگی و خوش‌فرم بودن سینه‌ها به‌خصوص در زمان پوشیدن لباس‌های خاص، احساس خوبی به آن‌ها می‌دهد که منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس و در نتیجه حال خوب‌شان خواهد شد. اما آگاه شدن از روش‌های بزرگ کردن سینه و محصولاتی که برای این منظور به کار برده می‌شود، از چنین دغدغه‌ای بزرگ‌تر و مهم‌تر است.

بنابراین بهتر آن‌که قبل از هر چیزی به این سوالات در ذهن خود پاسخ دهند که از آیا از عمل پروتز سینه و انواع آن آگاهی دارند؟ در مورد تفاوت بین پروتز سینه نمکی و پروتز سیلیکونی چه می‌دانند؟ با خطرات پروتز سینه آشنا هستند؟ آیا می‌دانند اگر پروتز سینه پاره شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر شما هم به فکر عمل زیبایی هستید، این مقاله را مطالعه کنید تا پاسخ این سوالات و موارد دیگر را دریابید.

تفاوت بین پروتز سینه سالین و پروتز سیلیکونی چیست؟

پروتز سینه سالین و پروتز سیلیکونی هر دو دارای پوسته سیلیکونی بیرونی هستند؛ اما از نظر محتویات داخل آن، متفاوت بوده و احساس متفاوتی را هم ایجاد می‌کنند.

پروتز سینه سالین با آب‌نمک استریل پر می‌شود، معمولا به‌صورت خالی در زیر پوست سینه قرار گرفته و پس از جای‌گذاری، پر می‌شود و فرم می‌گیرد. این نوع پروتزها برای افراد بالای 18 سال مناسب هستند. در حالی‌که پروتز سینه سیلیکونی با ژل سیلیکونی پر می‌شوند و اکثر مصرف‌کننده‌ها بر این باورند که این نوع پروتز به سینه طبیعی شبیه‌تر هستند و برای افراد بالای 22 سال مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌طورکلی پروتز سیلیکونی در هر سنی برای بازسازی یا فرم‌دهی بافت سینه کاربرد دارند.

 

بسیاری از پزشکان معتقدند که کاشت پروتز سیلیکونی به بافت طبیعی سینه، شبیه‌تر است.

 

خطرات پروتز سینه با استفاده از پروتز سیلیکونی و پروتز سالین در چیست؟

پروتز سینه سالین و پروتز سیلیکونی دارای خطرات مشابهی هستند که عبارتند از:

  • ایجاد وضعیتی به نام انقباض کپسولی (به معنی تغییر فرم سینه ناشی از بافت اسکار!)
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • عفونت در محل برش سینه
  • تغییر در احساس نوک سینه
  • نشتی یا پارگی پروتز سینه

احتمال بروز همه‌ی این موارد چه در زمان برداشتن پروتز سینه چه در زمان جای‌گذاری آن، وجود دارد.

با استفاده از برخی پروتزهای سینه سالین و پروتز سیلیکونی، خطر ابتلا به نوعی سرطان به نام لنفوم سلول بزرگ کاهش می‌یابد؛ چراکه این نوع پروتزها فاقد پلاستیک (BLA-ALCL) بوده ولی مصرف پروتزهایی با پوسته سیلیکونی بیرونی که دارای نوع خاصی از پوسته پلاستیکی به نام پلی‌اورتان هستند، خطر مبتلا شدن به بیماری بالا می‌رود. بنابراین امروزه برخی از این پروتزها دیگر در کشورهایی مانند ایالت متحده و سایر کشورها موجود نیستند.

اگرچه پلاستیک موجود در سیلیکون‌ها (BLA-ALCL) بر سلامت سینه‌ها تاثیر می‌گذارند، اما خوشبختانه منجر به بروز بیماری سرطان نمی‌شوند ولی ممکن است برای افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، خطرساز بوده و نیاز به شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی را ایجاد کند. پس اگر دچار تورم در اطراف محل کاشت پروتز سینه شدید یا توده‌ای را در قسمت زیر سینه یا زیر بغل احساس کردید، حتما در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید.

همچنین برخی از افراد علائم خاصی مانند خستگی و درد مفاصل را هم با پروتز سینه مرتبط می‌دانند که علی‌رغم این‌که علت آن هنوز ثابت نشده است اما در برخی موارد برداشتن پروتز سینه، منجر به کاهش این نشانه‌ها شده و موجب بهبود بیمار می‌شود. البته که همچنان مطالعات بیشتری در این باره نیاز است.

 

پاره شدن پروتز سیلیکونی و سالین آسیبی به بدن وادر نمی‌کند ولی بهتر است با عمل جراحی از بدن خارج شود.

 

اگر پروتز سینه پاره شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

برای بررسی پاره شدن پروتز سینه، ابتدا باید نسبت به نوع پروتز استفاده‌شده، آگاه شد. این‌که از  پروتز سالین استفاده شده یا پروتز سیلیکونی، می‌تواند در نوع واکنش و درمان آن تاثیر داشته باشد.

پارگی پروتز سالین:

اگر پروتز سینه سالین (نمکی) پاره شود، پروتز صاف می‌شود که موجب تغییر در اندازه و شکل سینه‌ها خواهد شد. نشت محلول نمکی این نوع پروتز برای سلامتی فرد خطری ایجاد نمی‌کند اما برداشتن پوسته بیرونی آن نیاز به جراحی دارد. در این موارد احتمالا به‌طور هم‌زمان پروتز جدید نیز، کار گذاشته خواهد شد.

پارگی پروتز سیلیکونی:

پاره شدن پروتز سیلیکونی، در ابتدا تغییر قابل‌توجهی در ظاهر سینه‌ها ندارد؛ چراکه سیلیکون در پوسته‌ پروتز محبوس باقی می‌ماند و احتمال نشتی ندارد. این نوع پارگی پروتز، به پارگی خاموش معروف است. هرچند که پاره شدن پروتز سیلیکونی، خطری برای سلامت فرد ایجاد نمی‌کند؛ اما ممکن است به سمت سایر قسمت‌های بدن حرکت کند که اغلب برای پیش‌گیری از آسیب به سایر بافت‌ها و ریسک عمل، برداشته نمی‌شود.

همچنین احتمال درد در ناحیه سینه، ضخیم شدن سینه یا تغییر در شکل سینه‌ها، از عوارض پاره شدن پروتز سیلیکونی هستند که در این صورت به تصمیم پزشک، باید با جراحی برداشته شود. در این حال نیز بهتر است جای‌گذاری پروتز جدید به‌طور هم‌زمان رخ دهد.

در مورد این موضوع که آیا ایمنی پروتزهای سینه رعایت می‌شود یا نه، می‌توان گفت که انواع پروتز سینه نمکی و سیلیکونی، فرآیند ساخت دقیقی دارند؛ اما نسبت به بالا رفتن میزان ایمنی و کیفیت آن‌ها، هر روزه تحقیقات جدیدتری در حال انجام است.

 

: انتخاب پروتز سیلیکونی یا سالین به عهده دواطلب عمل است؛ اما بیاد قبل از آن با پزشک معالج مشورت شود.

 

قبل از انجام عمل پروتز سینه، چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

اگر به عمل بزرگ کردن سینه یا ترمیم سینه فکر می‌کنید، بهتر است با نکاتی پیرامون کاشت پروتز سینه آشنا شوید:

  • پروتز سینه از افتادگی آن جلوگیری نمی‌کند. برای این منظور باید عمل لیفت سینه را نیز در نظر بگیرید.
  • تضمینی برای مادام‌العمر بودن پروتز سینه وجود ندارد.
  • پروتزها اغلب به دلایل متعددی نیاز به تعویض دارند؛ از جمله: پارگی یا زخم ناشی از جراحی.

همچنین ممکن است ظاهر سینه‌ها پس از جراحی، متناسب با افزایش سن، افزایش یا کاهش وزن یا بروز یک حادثه، تغییر کنند که هر یک از این عوامل بسته به نظر پزشک، موجب می‌شود که فرد مورد جراحی مجدد قرار گیرد.

از طرفی برای فردی که پروتز سینه انجام داده است، معاینات دوره‌ای یا ماموگرافی، اتفاق معمولی نیست و باید به‌صورت تخصصی بررسی شود. پس بهتر است در زمان انجام مراقبت‌های دوره‌ای، به اپراتور ماموگرافی اطلاع دهید که پروتز سینه دارید!

در برخی موارد نیز نیاز به اسکن از سینه یا MRI، احساس می‌شود که برای افرادی که پروتز سیلیکونی دارند، سازمان غذا و دارو انجام سونوگرافی یا MRI را بعد از 5 تا 6 سال و پس از آن هر 2 تا 3 سال، توصیه می‌کند. این امر به‌منظور چکاپ بوده و برای حمایت از غربال‌گری صورت می‌گیرد، مگر آن‌که نگرانی‌هایی وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است که پروتز سینه در برخی از افراد، مانع شیردهی می‌شود و برای خانم‌هایی که عمل جراحی بزرگ کردن سینه انجام داده باشند، ممانعتی وجود ندارد. از آن‌جایی‌که عمل پروتز یا بزرگ کردن سینه، عمدتا دلیل پزشکی ندارد و برای زیبایی انجام می‌گیرد، تحت‌پوشش بیمه قرار ندراد و تمامی هزینه‌ها از آزمایش و تصویربرداری تا خرید سوتین مخصوص بعد از عمل زیبایی، به نرخ آزاد محاسبه می‌گردد.

در پایان این نکته را در نظر داشته باشید که به تناسب اندام، فرم سینه‌ها، نوع پوست و سایر عوامل، پزشک متخصص ممکن است پروتز سیلیکونی را نسبت به انواع دیگر ترجیح دهد؛ اما در نهایت انتخاب بین سالین و سیلیکونی به عهده شما خواهد بود.

برای تهیه انواع پروتز سینه و سوتین یا گن بعد از عمل زیبایی نیز می‌توانید به وب سایت آراسیما مراجعه کنید. این شرکت به‌عنوان اولین واردکننده پروتزهای سینه سیلیمد در ایران، سابقه‌ای دیرینه داشته و با بسیاری از پزشکان و متخصصان جراحی پلاستیک نیز همکاری کرده است. همچنین با ارائه ابزارهای پزشکی نوین مانند فانل یا قیف پروتز، موجب شده تا جراحی سینه به روشی ایمن و استرلیزه صورت گیرد. برای مشاهده و دریافت اطلاعات، لطفا به صفحه محصولات آراسیما بروید و حتما پیش از خرید، راهنمایی‌های لازم را از کارشناسان آن دریافت کنید.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/

آخرین مقالات