همه‌ی آن‌چه که باید درباره پروتز باسن بدانید!

پوشیدن هر لباسی چه بیکینی باشد، چه شلوار جین، تاثیر قابل‌توجهی بر ظاهر و احساس شما نسبت به خودتان دارد. مطمئناً مواردی مانند رژیم غذایی متعادل یا تمرینات ورزشی تا حد زیادی در فرم دادن به باسن کمک‌کننده هستند اما برخی از افراد به سراغ راه‌های نوین و راحت‌تری مانند جراحی‌ پلاستیک می‌روند و شکل و اندازه باسن خود را انتخاب می‌کنند. اما عمل جراحی پروتز باسن چیست؟ برای چه افرادی مناسب است؟ چه نکاتی را باید ضمن آن رعایت کرد و آیا به‌عنوان یک روش مطمئن می‌توان آن را به افراد پیشنهاد داد یا خیر؟ در این مقاله قرار است به همه‌ی این سوالات پاسخ داده شود. شما را با صفر تا صد عمل پروتز باسن آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

پروتز باسن چیست؟

پروتزهای سیلیکونی باسن، روشی برای بزرگ کردن باسن بوده که به‌طور قابل‌پیش‌بینی، با برجسته‌سازی، به باسن فرد حجم بیشتری داده و فرم آن را تغییر می‌دهد. این نوع پروتزها مانند پروتز سینه بوده ولی سیلیکون آن نیمه جامد است؛ بنابراین بسیار با دوام‌تر هستند و احتمال پارگی ندارند.

برخی از متخصصان جراحی پلاستیک روش‌های پروتز باسن را با عمل لیفت باسن برزیلی ترکیب می‌کنند. با این روش چربی اضافی از سایر نواحی بدن را از طریف لیپوساکشن برداشته و با تزریق به باسن، ظاهری نرم‌تر و طبیعی‌تر نیز به آن می‌بخشند. با این حال به دلیل این‌که لیفت باسن عملی خطرناک است، بنابراین پروتز باسن گزینه‌ای مطمئن‌تر و ایمن‌تر در نظر گرفته می‌شود. به عقیده بسیاری از جراحان، اگر پروتزها به‌درستی و در جای مناسب قرار بگیرند و اندازه و شکل آن توسط پزشک انتخاب شود، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. پروتز باسن را می‌‌توان در فرآیند عمل لیپوساکشن یا سایر روش‌های بادی‌کانتورینگ (پیکرتراشی) انجام داد.

پروتز باسن نیز مانند پروتز سینه از یک پوسته سیلیکونی حاوی ژل نیمه‌جامد تشکیل شده و بسیار با دوام است.

 

مزایا و معایب پروتز باسن چیست؟

اجازه دهید این موارد را از نگاه موافقان و مخالفان این عمل بررسی کنیم.

موافقان عمل پروتز باسن:

  • پروتز باسن گزینه‌ای خوب برای افرادی است که چربی اضافی برای عمل لیفت باسن ندارند اما خواهان برجستگی بیشتر در این ناحیه از بدن خود هستند. همچنین به‌عنوان روشی کم‌خطر برای بزرگ کردن باسن شناخته می‌شود.
  • پروتزهای سیلیکونی باسن، گردیِ بیشتری دارند و برآمدگی را از قسمت بالا به پایین به‌طور متناسبی ایجاد می‌کنند. این مورد از مزیت‌های بزرگ کردن باسن به‌وسیله پروتز است.
  • در حالی‌که نیمی از چربی منتقل‌شده در طول عمل لیفت باسن ممکن است تنها تا چند ماه دوام داشته باشد، اما پروتزهای باسن علاوه‌بر حجم مشخص، دارای سیلیکون نیمه جامد هستند که نگرانی بابت از بین رفتن فرم یا نشتی از آن‌ها وجود ندارد.

مخالفان عمل پروتز باسن:

  • دوره نقاهت این عمل نسبتا طولانی است و فرد لااقل به 2 هفته استراحت نیاز دارد. حتی این زمان می‌تواند به توصیه پزشک، تا 6 هفته تداوم داشته باشد و تاکید شود که فرد روی باسن خود ننشیند!
  • اگر فرم یا اندازه پروتز باسن به‌درستی انتخاب نشده باشد یا دقیق در زیر پوست جای‌ نگرفته باشد، احتمال بی‌نظمی در فرم‌دهی بدن یا چرخش یا افتادگی پروتز وجود دارد. این مسئله گاهی موجب می‌شود تا فرد برای بار دوم به هزینه خود، جراحی اصلاحی باسن را انجام دهد.
  • برخی پزشکان خاطرنشان می‌کنند که پروتز باسن خیلی بزرگ برای بدن بعضی از افراد مناسب نیست و آنان را در معرض ریسک ظاهری قرار می‌دهند.
  • خطراتی مانند باز شدن بخیه، احتمال ایجاد عفونت، سروما یا تجمع مایع و انقباض کپسولی در اطراف پروتز نیز وجود دارد که هر کدام از این موارد ممکن است با درد مزمن همراه باشد.

به هر حال اگر تصمیم به عمل پروتز باسن گرفته‌اید، سعی کنید عکس‌های قبل و بعد از عمل پروتز باسن در سایر افراد را که نسبت‌های مشابهی با شما دارند، ببینید. این‌که خطوط باسن و انحنای کمر تا باسن طبیعی به نظر می‌رسد یا خیر؟ اسکار یا طرحی از پروتز زیر پوست دیده می‌شود یا خیر و سوالاتی از این قبیل که راحت‌تر بتوانید در انتخاب پزشک متخصص تصمیم‌گیری کنید.

 

تفاوت پروتز باسن با لیفت باسن برزیلی در چربی تزریق‌شده به بدن در روش دوم است که ریسک زیادی برای بیمار دارد.

 

مزیت‌های عمل پروتز باسن نسبت به عمل لیفت باسن برزیلی چیست؟

مهم‌ترین مزیت‌های جراحی کاشت پروتز باسن نسبت به عمل لیفت باسن عبارتند از:

  1. عمل پروتز باسن، نسبت به لیفت باسن، امن‌تر است. با آن‌که پروتکل‌های جدید جراحی لیفت باسن برزیلی، میزان مرگ‌ومیر را تا حد زیادی کاهش داده اما این روش اگر به‌درستی انجام نگیرد، همچنان می‌تواند خطرات جدی برای سلامت فرد در بر داشته باشد.
  2. نتایج نشان می‌دهد که پروتزهای باسن در چاق شدن و ایجاد برجستگی در قسمت میانی و پایینی باسن، موثرتر هستند که این نواحی در جراحی لیفت باسن اغلب با شکست مواجه می‌شود؛ چون لیفت باسن برزیلی در قسمت یک‌سوم بالایی باسن قرار می‌گیرد.
  3. پروتزهای باسن برآمدگی بیشتری نسبت به لیفت باسن در بدن‌های صاف ایجاد می‌کنند و ظاهری گردتر خواهند داشت.
  4. بیماران بدون چربی اضافی هم، کاندیدای خوبی برای پروتز باسن هستند.

 

جراحی پروتز باسن چه‌قدر رایج است؟

از بین تمام روش‌های بزرگ کردن باسن که در حال حاضر صورت می‌گیرد، محبوب‌ترین و رایج‌ترین روش به پروتز باسن اختصاص دارد و محبوبیت آن روزبه‌روز در حال افزایش است. این روش سالانه 21 درصد نسبت به سال قبل در جهان رشد دارد؛ در حالی‌که از محبوبیت عمل لیفت باسن برزیلی به‌مرور کاسته می‌شود.

همچنین بیش از 86 درصد از داوطلبان عمل پروتز باسن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که عمدتا در بازه سنی 30 تا 39 سال هستند و حدود 39 درصد از افراد در سنین بین 40 تا 54 سالگی قرار دارند که این موضوع حاکی از آن است که جذابیت بزرگ کردن باسن تا میان‌سالی و بعد از آن هم ادامه دارد.

 

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای انجام عمل پروتز باسن هستند؟

افراد بزرگ‌سال غیرسیگاری، افرادی که در سلامت کامل جسمانی قرار دارند، افرادی که از پوستی سفت برخوردارند یا تمایل دارند که عمل ترکیبی و هم‌زمان با لیفت باسن داشته باشند، می‌توانند این عمل را انجام دهند. در نهایت با این‌که تقریبا همه‌ی افراد با هر نوع فرم بدن و پوستی امکان انجام این عمل را دارند، اما بهتر است که از یک متخصص جراح‌پلاستیک هم مشورت گرفته شود تا مشخص گردد که آیا روش بزرگ کردن باسن با استفاده از پروتز، برای آن‌ها مناسب است یا خیر.

 

انواع پروتز باسن در چه سایز یا ابعادی وجود دارند؟

پروتزهای باسن نیز مانند پروتز سینه در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند که دست فرد را برای انتخاب باز می‌گذارد. پروتز باسن از 100 سی‌سی تا 715 سی‌سی متغیر هستند که مشورت با پزشک جراح درباره انتخاب حجم و فرم پروتز متناسب با بدن، از الزامات هر عملی است. رایج‌ترین اشتباهی که هر داوطلب عمل پروتز باسن دارد، آن است که تصور می‌کند هرچه پروتز بزرگتری انتخاب کند، فرم زیباتری به بدن خود خواهد بخشید اما چنین نیست و ممکن است پس از سال‌ها متوجه اشتباه خود شود.

از طرفی حدود 95 درصد از افراد، از نظر آناتومی بدن دارای فرم بیضی شکل در باسن خود هستند که تنها راه برای نهایی کردن بهترین نوع پروتز، معاینه فیزیکی و اندازه‌گیری طول و عرض عضله است. تراکم و سفتی عضلات نیز عامل تعیین‌کننده‌ای در میزان ضخامت پروتز یا همان برجستگی به‌شما می‌رود.

 

یکی از مهم‌ترین اقدامات بعد از انجام عمل پروتز باسن، پوشیدن گن‌های مخصوص برای فرم‌دهی بهتر است.

 

در دوران نقاهت پس از انجام عمل جراحی پروتز باسن، چه اتفاقی می‌افتد؟

معمولا زمان بهبودی بعد از جراحی کاشت پروتز باسن 2 هفته است؛ اما بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که فرد تا 6 هفته از نشستن امتناع کند تا بهبودی کامل به‌ویژه برای بخش‌های برش حاصل شود. در این مدت احتمال کمی درد، کبودی و تورم وجود دارد و ممکن است به ران‌ها هم سرایت کند. بنابراین در طول این مدت باید از انجام کارها و فعالیت‌های سنگین و روزانه خودداری کند.

علی‌رغم این‌که درد ناشی از جراحی پروتز باسن می‌تواند با مُسکن‌های مختلف کنترل شود اما می‌توان از روش‌های بدون نسخه هم کمک گرفت. همچنین حساسیت، سوزش یا سایر احساسات در محل برش یا جراحی، اتفاقی طبیعی تلقی می‌شود ولی در صورت ایجاد التهاب پوست یا درد بیشتر، باید حتما به پزشک مراجعه شود.

برخی از جراحان در زمان عمل جراحی پروتز باسن از درن‌های مختلف در بدن استفاده می‌کنند که موقت بوده و باید چند بار در روز، مایع درون آن تخلیه شود تا زمان خارج کردن آن‌ها از بدن توسط پزشک فرا برسد.

پوشیدن گن بعد از عمل زیبایی متناسب با نوع عمل نیز از مهم‌ترین کارهایی است که باید در دوران نقاهت انجام شود و تا سه هفته تداوم داشته باشد؛ حتی در زمان خواب. این کار علاوه‌بر آن‌که جنبه درمانی  دارد و موجب بهبود زخم برش جراحی می‌شود، به فرم‌دهی بدن هم کمک می‌کند.

همچنین هیچ فعالیتی اعم از به پشت خوابیدن، ایستادن، راه رفتن و زانو زدن مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی فرد تا 2 هفته تنها در زمان استفاده از سرویس بهداشتی می‌تواند بنشیند و تا چند هفته پس از عمل پروتز باسن نیز باید از رانندگی اجتناب کند و در محل کار، دو بالش نرم برای قرارگیری زیر باسن همراه داشته باشد تا هفته به هفته سلامتی کامل حاصل شود.

چه زمانی پس از انجام عمل جراحی پروتز باسن، نتیجه رضایت‌بخش حاصل می‌شود؟

بلافاصه بعد از عمل، فرم باسن گرد می‌شود اما ممکن است یک‌سوم میانی و پایینی آن خوش‌حالت به نظر نرسد. به مرور با کاهش تورم و شل شدن بافت روی پروتز، تغییرات به‌آرامی خود را نشان می‌دهد؛ ولی این تغییر احتمالا تا 6 ماه طول می‌کشد.

ماندگاری پروتز باسن چه‌قدر است؟

پروتزهای باسن، دائمی هستند اما ممکن است فردی که این عمل را انجام داده، پس از مدتی بخواهد در یک جراحی ثانویه، شکل یا اندازه آن را تغییر دهد که ظاهر متفاوت‌تری پیدا کند. همچنین امکان دارد عوارضی ظاهر شود که پزشک جراح نیاز به عمل مجدد را برای خارج کردن پروتز یا تعویض آن به بیمار توصیه کند. در غیر این موارد، برای پروتز باسن هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

آیا پروتز باسن در بدن حسی ناراحت‌کننده دارد؟

در ابتدا و در روزهای اول عمل پروتز باسن، نشستن روی آن می‌تواند ناراحت‌کننده باشد؛ مانند نشستن روی یک حباب بزرگ و سفت! اما به‌مرور بافت اطراف پروتز نرم‌تر شده و مثل پروتز سینه، پس از بهبودی کامل، شما به احساس جدید بدن خود عادت خواهید کرد و مثل قبل فعالیت‌های روزمره خود را خواهید داشت. اگر عمل پروتز باسن به‌درستی انجام گرفته باشد، باسن نباید سفت شود یا انقباض اسکار در اطراف ناحیه برش جراحی ایجاد کند. در صورت بروز چنین اتفاقی باید زودتر نسبت به برداشتن پروتزها اقدام کرد و پروتزهای جدید را در ناحیه‌ای عمیق‌تر و امن‌تر جای داد!

در پایان یادآور می‌شویم که چنان‌چه تصمیم به عمل جراحی پروتز باسن دارید، با اطمینان به پزشکان متخصص و چیره‌دست ایرانی که از بهترین متد و محصولات برای بیماران خود استفاده می‌کنند، اعتماد کنید. بسیاری از این پزشکان تجهیزات موردنیاز این نوع جراحی‌ها را از قبیل انوع پروتر سینه و باسن سیلیمد و انواع گن و سوتین بعد از عمل جراحی، از شرکت آراسیما تهیه می‌کنند. این شرکت مدتی است در ارائه فانل یا قیف پروتز هم فعالیت خود را آغاز کرده است که به‌عنوان یکی از جدیدترین و کاربردی‌ترین ابزار پزشکی، آن را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد. برای مشاهده‌ی همه‌ی محصولات آراسیما به صفحه آن مراجعه کنید و سوالات خود را از کارشناسان و مشاوران این شرکت بپرسید.

منبع:

https://www.realself.com/

آخرین مقالات