نگاهی نو به تکنیک‌ها و انواع برش جراحی سینه

در دنیای جراحی زیبایی سینه، برش‌های جراحی همانند امضای هنرمندی هستند که به خلق یک شاهکار مشغول است. هر نوع برش با دقت و هنر خاصی انجام می‌شود تا نه تنها به نتایج مطلوب برسد، بلکه اثرات جانبی و جای زخم‌ها را به حداقل برساند. انتخاب نوع برش، بسته به نیازها و شرایط خاص هر بیمار، یکی از مهم‌ترین تصمیمات در مسیر جراحی سینه است.

از برش‌های دور هاله (پری‌آرئولار) یا نیپل که با دقت در مرز طبیعی پوست انجام می‌شود، گرفته تا برش‌های زیر سینه که در چین طبیعی قرار دارد، هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایای خاصی هستند. برش‌های عمودی با ایجاد یک خط مستقیم از هاله به پایین سینه، به جراحان امکان می‌دهند تا با دقت بیشتری به تغییر شکل سینه بپردازند.

تخصص و مهارت جراح در انتخاب و اجرای برش مناسب، نقشی حیاتی در به حداقل رساندن جای زخم‌ها و تسریع روند بهبودی دارد. همچنین، انتخاب نوع برش می‌تواند تأثیر به‌سزایی در نتایج نهایی داشته باشد، از ایجاد شکل و اندازه ایده‌آل سینه گرفته تا حفظ حسی طبیعی و تقارن.

با بالا رفتن سن و عوامل دیگری مانند بارداری، شیردهی، تغییرات وزن یا کشش طبیعی گرانش زمین و نیز خاصیت ارتجاعی پوست، سینه‌ها دچار افتادگی می‌شوند. در چنین شرایطی با استفاده از عمل جراحی سینه، لیفت سینه یا کوچک کردن سینه، می‌توان به‌راحتی ظاهر سینه‌ها را زیباتر کرد و شل شدن پوست، درد گردن یا کمر و تغییرات ناشی از کاهش وزن را بهبود بخشید.

تفاوت‌های ظریف جراحی بین جراحان و بیماران مختلف وجود دارد؛ اما بسیاری از جراحان برای گرفتن نتیجه‌های بهتر، به حداقل رساندن طول برش و مساحت زخم و نیز راحتی و ایمنی بیمار، به این نوع برش‌ها اتکا می‌کنند.در این مقاله، شما را با انواع برش جراحی سینه برای دست‌یابی به این اهداف و رسیدن به ظاهری زیبا آشنا خواهیم کرد.

 

لیفت آب‌نبات چوبی و لیفن لنگری؛ انواع برش جراحی سینه

در جراحی لیفت سینه، برش مدل آب‌نبات چوبی و مدل لنگری، دو نوع برش محبوب در نظر پزشکان و بیماران هستند. جراح پلاستیک متناسب با فرم جدید سینه، اندازه و وزن سینه‌ها و نوع پوست، بهترین نوع را به داوطلب پیشنهاد می‌دهد.

مدل برش لنگری در جراحی لیفت سینه

در طول عمل جراحی لیفت سینه، یک برش دایره‌ای در اطراف پوست نوک سینه (اطراف نیپل) ایجاد می‌شود و با یک برش مستقیم به قسمت زیر سینه امتداد پیدا می‌کند. در نهایت یک برش منحنی در راستای چین پوست سینه و درست در محلی که بافت سینه به قفسه سینه می‌رسد، رسم می‌شود که به آن چین زیرپستانی نیز می‌گویند. با تصور این توضیحات متوجه خواهید شد که شکل یک لنگر رسم شده است. جراح از این برش برای بلند کردن پوست و تغییر شکل بافت سینه استفاده می‌کند و قبل از بخیه و بستن محل، نوک سینه را به سمت بالا برده و روی سینه تنظیم می‌کند. این نوع برش علی‌رغم این‌که باعث ایجاد جای زخم می‌شود، اما فرم سینه را محکم‌تر و سفت‌تر می‌کند.

برش‌های مدل لنگری گاهی به نام برش‌ الگوی وایز نیز شناخته می‌شود. این نام به افتخار جراح رابرت وایز بوده که به‌عنوان اولین کسی که این تکنیک را توسعه داده، نام‌گذاری گشته است.

 

مدل هلالی، برش آب‌نباتی، برش لنگری و مدل دوناتی، از انواع برش جراحی سینه محسوب می‌شوند.

 

مدل برش آب‌نبات چوبی در جراحی لیفت سینه

این نوع برش در جراحی لیفت سینه نیز مانند برش مدل لنگری با شکل دایره‌ای در اطراف هاله شروع شده و با یک خط عمودی به سمت پایین ادامه پیدا می‌کند. تنها تفاوت این است که خمیدگی یا همان خط منحنی زیر سینه در این نوع برش وجود ندارد و به انتهای چوب آب‌نبات ختم می‌شود. در حقیقت یک آب‌نبات چوبی رسم شده است؛ یک دایره به دور نیپل با یک خط عمود در زیر آن!

در این حالت جای زخم کمتری در جراحی بزرگ کردن سینه یا لیفت سینه قابل‌مشاهده است؛ اما جراح فضای کمتری را هم برای تنظیم بافت سینه یا قرار دادن پروتز زیر پوست در دسترس خواهد داشت. برش مدل لنگری اغلب بهترین گزینه برای افرادی با درجه قابل‌توجهی از افتادگی سینه هستند. در حالی‌که برش مدل آب‌نباتی ممکن است برای داوطلبانی با افتادگی کمتر یا متوسطی مناسب باشد. برای تشخیص این‌که کدام نوع برش جراحی سینه باید برای شما به کار گرفته شود، مقیاس ارزیابی را به عهده پزشک خود قرار دهید.

 

بهبودی سریع در انواع برش جراحی سینه

جراحی لیفت سینه با مدل برش آب‌نبات چوبی، به دلیل کمتر تهاجمی بودن و سطح برش کمتر، معمولا سریع‌تر از مدل برش لنگری بهبود پیدا می‌کند. اما باید در نظر داشت که در هر دو نوع جراحی لیفت سینه، بهتر است در ماه‌های بعد از عمل، از انجام کارهای پرفشار مانند بلند کردن اجسام سنگین، اجتناب کرد. در دوران نقاهت نیز باید چند روز بعد از جراحی، فرد بدون تحرک بماند تا با بهتر شدن زخم‌های جراحی، تورم و کبودی ناشی از برش هم کاهش یابد.

برش‌های مناسب برای عمل زیبایی کوچک کردن سینه

در اکثر موارد جراحی کوچک کردن سینه، اغلب برش‌ها لنگری هستند؛ چراکه چربی و بافت برای کاهش اندازه سینه، از طریق این نوع برش صورت می‌گیرد. در این نوع عمل، نوک سینه نیز به سمت بالا کشیده شده و نیپل متناسب با اندازه جدید سینه، تغییر می‌کند. اکثر پزشکان جراحی پلاستیک کوچک کردن سینه را هم‌زمان برای عمل لیپوساکشن پیشنهاد می‌کنند تا روند کانتورینگ بدن و شکل جدید سینه‌ها در یک نوبت انجام شود و داوطلب کمتر در معرض داروها و ریسک عمل قرار گیرد.

 

از انواع برش جراحی سینه، مدل لنگری بهترین گزینه برای عمل کوچک کردن سینه است.

 

تفاوت‌های برش در جراحی کوچک کردن سینه، با لیفت سینه

لیفت سینه معمولا زمانی انجام می‌شود که سینه‌های فرد دچار افتادگی یا تخلیه چربی شده  و سینه از نظر ظاهری، جذابیت و برجستگی خود را از دست داده باشد؛ اما کوچک کردن سینه اغلب به دنبال علاقه فرد به زیبایی بیشتر یا سبک شدن با هدف سلامتی بوده که تصمیم به تغییر شکل دادن یا کوچک کردن سینه‌های خود می‌گیرد. جنبه‌های سلامتی عمل کوچک کردن سینه مانند: کمردرد، ناراحتی و درد در ناحیه گردن و شانه‌ها یا شیارهای عمیقی که بند سوتین روی شانه ایجاد می‌کند.

عمل کوچک کردن سینه این میزان وزن را سبک می‌کند و فرم سینه‌ها را تغییر می‌دهد تا فشار ناشی از وزن بالای سینه‌ها از روی سینه و پشت کمر برداشته شود. اما برش در جراحی لیفت سینه عمدتا استراتژیک بوده و برش‌ها به دلیل ساختار عمل ایجاد می‌شوند و حجم سینه تغییر چندانی نمی‌کند. برای بیمارانی هم که با حجم بزرگی از سینه یا افتادگی بیش از حد مواجه هستند، می‌توان هر دو عمل کوچک کردن و لیفت سینه را با هم انجام داد.

در جریان مشاوره جراحی، پزشک نیز داوطلب عمل را با انواع برش جراحی سینه آشنا می‌کند تا بداند که چه نوع برش‌هایی روی پوست ایجاد می‌گردد و چگونه می‌توان به‌طور بهینه برای یک عمل زیبایی و ترمیمی، به نتیجه عالی رسید.

برش‌های دوناتی و هلالی در انواع برش جراحی سینه

از برش‌های مدل دوناتی یا هلالی نیز می‌توان برای بالا کشیدن (لیفت) یا تغییر شکل و اندازه سینه استفاده کرد. برش مدل دوناتی یک برش ساده و دایره‌ای در اطراف هاله‌ی نیپل است و برش مدل هلالی یک برش رنگین‌کمانی‌شکل در امتداد نیم‌دایره بالایی هاله سینه قرار می‌گیرد. این دو نوع برش جراحی سینه نسبت به برش‌های آب‌نبات چوبی و لنگری، طول کمتری دارند و در نتیجه جای زخم کمتری را هم از خود باقی می‌گذارند.

برای اکثر عمل‌های کوچک کردن سینه یا لیفت سینه، برش آب‌نبات چوبی یا مدل لنگری، گزینه‌های بهتری محسوب می‌شوند؛ اما در شرایط خاص یا در صورت لزوم، از برش‌های دوناتی یا هلالی هم استفاده می‌شود.

 

پوشیدن گن بعد از عمل جراحی زیبایی، روشی دقیق برای فرم‌دهی و مراقبت در هر نوع جراحی سینه است.

 

دوران ریکاوری یا نقاهت بعد از انجام عمل سینه

به‌طور معمول بعد از هر عمل جراحی، برش‌های روی پوست پس از بخیه، با نوارهای مخصوص بخیه پوشانده می‌شوند و یک باند یا آنتی ‌اسکار روی آن قرار می‌گیرد تا ضمن بهبود زخم‌ها، از احتمال عفونت پس از جراحی سینه نیز کاسته شود. این آنتی اسکارها که برای انواع برش جراحی سینه نیز طراحی شده‌اند، تا سه روز باید مورداستفاده قرار گیرند. پس از آن فرد می‌تواند چسب‌ها را از روی زخم برداشته و به‌راحتی محل برش را با آب وصابون بشوید.

همچنین باید در طول چند هفته از سوتین مخصوص بعد از پروتز یا جراحی سینه استفاده کرد تا در طول دوره بهبودی با حمایت و مراقبت از سینه، فرم مناسب و هدف را حفظ کند. مصرف داروهای ضدالتهابی و ضد درد برای مقابله با هرگونه ناراحتی پس از جراحی سینه نیز  بسته به تشخیص پزشک، الزامی است.

 

انواع گارمنت یا گن مخصوص بعد از عمل جراحی سینه یا بادی کانتورینگ، به توصیه و مشورت پزشک باید انتخاب و خریداری شود. برای این منظور شرکت آراسیما علاوه‌بر تامین انواع پروتز سینه به‌عنوان اولین شرکت واردکننده تجهیزات پزشکی، به عرضه‌ی مدل‌های گوناگونی از گن‌های تخصصی متناسب با نوع عمل زیبایی نیز می‌پردازد. گن مخصوص صورت، گن مردانه، گن های بدن ورونیک و انواع سوتین مدیکال زد، از جمله دسته‌بندی‌های این محصولات هستند که برای مشاهده مشخصات هر کدام از آن‌ها می‌توانید به وب‌سایت آراسیما مراجعه کنید.

 

منابع:

www.formfacebody.ca/

آخرین مقالات