6 نشانه عفونت بعد از جراحی سینه چیست؟

طبق آخرین آمار و اطلاعات از جراحی زیبایی، جراحی بزرگ کردن سینه و کوچک کردن سینه، یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی در ایران و جهان به‌شمار می‌روند. به همین منظور دوره نقاهت یا به اصطلاح ریکاوری، از مهم‌ترین دغدغه‌های فردی است که این عمل را انجام داده و برای پیش‌گیری از وقوع عفونت یا عوارض احتمالی، باید مراقبت‌های لازم را در نظر داشته باشد. بنابراین آگاهی از علائم عفونت پس از جراحی سینه، برای نظارت بیشتر بر اندام و حالات مختلف بدن، بسیار مهم است. البته امکان دارد فرد (بیمار) نسبت به برخی از علائم دچار سردرگمی شود که هدف از این مقاله آشنایی با این نشانه‌ها و درک مطلب است تا ضمن رفع نگرانی، بتواند به موقع اقدامات لازم را انجام دهد.

با این مقدمه ابتدا به سراغ این موضوع می‌رویم که جراحی سینه چیست و چه اتفاقی بعد از آن رخ می‌دهد. پس دقایقی را به مطالعه این بلاگ اختصاص دهید و همراه این صفحه بمانید.

درد و تورم یا کبودی، از عوارض طبیعی بعد از انجام عمل جراحی سینه هستند که باید پس از مدتی برطرف شوند.

 

بعد از عمل جراحی سینه چه اتفاقی می‌افتد؟

جراحی سینه به دلایل گوناگون صورت می‌گیرد. مهم‌ترین و متداول‌ترین آن‌ها شامل عمل بزرگ کردن سینه، کوچک کردن سینه، لیفت سینه یا ژنیکوماستی است. در هر حال و با انجام هر کدام از این عمل‌ها، ممکن است عوارض خاصی ایجاد شود که در دوران نقاهت و زمان بهبودی، فرد را غافل‌گیر کند؛ اما باید انتظار آن را داشت! بعضی از این عارضه‌ها عبارتند از:

  • درد و ناراحتی

ایجاد درد بعد از عمل جراحی سینه تا حدی طبیعی بوده که البته میزان آن بسته به قوای جسمانی و آستانه تحمل در افراد مختلف، متفاوت است. همچنین به سختیِ عمل و نوع پوست افراد نیز بستگی دارد. بنابراین فرد باید بتواند با داروهای تجویزی تسکین درد و توصیه‌های پزشک معالج، روی میزان درد و ناراحتی خود کنترل داشته باشد. براساس تجربه برخی از افراد، گاهی احساس سوزشی شبیه به آفتاب‌سوختگی روی پوست قفسه سینه حس می‌شود که اغلب ناشی از کشیدگی پوست در زمان بخیه و انجام عمل جراحی است.

  • تورم و کبودی

تورم و کبودی نیز بخشی از روند طبیعی و واکنش‌های بدن نسبت به جراحی هستند که ممکن است بعد از عمل جراحی سینه، روی هر دو سینه یا یکی از آن‌ها ورم ایجاد شود و در قسمت پایین و نواحی اطراف سینه‌ها، کبودی مشاهده گردد.

  • درناژ سینه‌ها

در روزهای ابتدایی پس از عمل جراحی سینه، ممکن است در محل بُرش، تخلیه جزئی ظاهر شده باشد؛ اما اگر زه‌کشی و این تخلیه بیش از حد باشد یا تا روزهای بیشتری تداوم یابد، ضرورت ایجاب می‌کند که با پزشک معالج در میان گذاشته شود.

  • حساسیت به لمس سینه

در ماه اول بعد از عمل جراحی سینه، عمدتا سینه‌ها علاوه‌بر تورم و درد، نسبت به لمس فیزیکی نیز حساس می‌شوند که بهتر است حداقل به‌مدت 6 هفته از هر گونه تماس خودداری گردد.

 

مصرف داروهای تجویزشده توسط پزشک معالج، از اقدامات لازم برای درمان عفونت پس از عمل جراحی سینه است.

 

علائم احتمالی عفونت بعد از عمل جراحی سینه چیست؟

تجربه نشان می‌دهد که تمام روش‌های جراحی با خطر و احتمال ابتلا به عفونت روبه‌رو می‌شوند. البته عفونت‌ها پس از مراقبت و درمان، روند بهبودی را طی می‌کنند و سلامتی را به فرد بازمی‌گردانند. به همین دلیل مهم است که بعد از جراحی سینه، نسبت به بروز علائم دقت بیشتری داشت؛ اگرچه که احتمال دارد تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد از انجام عمل، نشانه‌ها ظاهر شوند!

علائم عفونت پس از جراحی سینه شامل این موارد می‌شود:

  • درد و حساسیت بیش از حد

هرچند که درد یا ایجاد حساسیت پس از هر نوع عمل جراحی، یک احتمال رایج شمرده می‌شود، اما اگر زمان زیادی ادامه داشته باشد، ممکن است نشان‌دهنده عفونت در محل برش جراحی باشد.

  • تورم

تا حدی احتمال ایجاد ورم بعد از جراحی سینه، طبیعی است. با این حال در صورت مشاهده تورم زیر پوست و گسترش آن، حتما باید با پزشک معالج تماس گرفته شود.

  • تب بالا

یکی از علائم قدیمی بروز عفونت یا زخم جراحی، تب کردن است. اگر یک تا چند روز بعد از انجام عمل، شروع به تب کردید، در اولین فرصت به پزشک معالجه کنید. تب به شما می‌گوید که احتمالا زخم جراحی شما عفونی شده است.

  • خونریزی

خونریزی در محل برش جراحی سینه، اگر بیش از ترشحات نرمال جای زخم باشد، به شما نشان می‌دهد که خطر جدی دیگری در حال وقوع است و اگر این علامت ادامه‌دار باشد، یعنی زخم شما حتما عفونی شده است و باید به پزشک رجوع کنید.

  • تخلیه چرک از محل برش

این علامت، قطع به یقین نشان‌دهنده عفونی شدن زخم در بدن شما است.

  • قرمزی در محل برش

جراحی سینه با خطر کبودی در محل برش و نواحی اطراف آن همراه است. با این حال، مشاهده قرمزی بیش از حد، به‌خصوص در محل برش، می‌تواند احتمال عفونت را افزایش دهد.

به‌طورکلی تشخیص و درمان عفونت می‌تواند یک فرایند چالش‌برانگیز باشد؛ به‌ویژه در مواردی که فرد برای پروتز سینه اقدام کرده باشد. در این مورد، عفونت می‌تواند روی سطح پوست یا عمق سینه ایجاد شده یا یک نشانه سطحی در محل جراحی باشد. در هر صورت به معاینه پزشکی کامل نیاز دارد که ممکن است نیاز به نمونه‌برداری از ترشحات، شمارش گلبول‌های سفید یا کشت خون، احساس شود. انجام سونوگرافی نیز برای بررسی تجمع مایع در اطراف پروتز سینه یا سایر عوارض، با تشخیص پزشک صورت می‌گیرد تا اقدامات درمانی لحاظ شوند.

تعویض به‌موقع پانسمان زخم و رعایت اصول بهداشتی، از ابتلا به عفونت پس از جراحی سینه، پیش‌گیری می‌کند.

 

برای جلوگیری از عفونت بعد از جراحی سینه، چه کارهایی باید انجام شود؟

بعد از جراحی سینه، پزشک معالج به شما دستورالعمل‌های خاصی می‌دهد که باید از آن‌ها پیروی کنید. این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

  1. از کشیدن سیگار و استعمال دخانیات، قبل و بعد از عمل جراحی خودداری کنید.
  2. شِیو نکنید! اصلاح پوست منجر به تحریک آن شده و احتمال ایجاد عفونت در زیر پوست را افزایش می‌دهد.
  3. پانسمان استریلی را که پزشک روی محل برش جراحی قرار می‌دهد، تا 48 ساعت تعویض نکنید.
  4. همه‌ی آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده توسط پزشک را درست در زمان مقرر، مصرف کنید.
  5. قبل از تعویض پانسمان زخم، دست‌های خود را بشویید.

به خاطر بسپارید که اگر نگران عفونت جراحی سینه هستید، مراجعه به پزشک معالج خود، باید اولین اقدامی باشد که انجام می‌دهید. در ضمن در نظر داشته باشید که برای جراحی پروتز سینه، انتخاب برند پیشنهادی پروتز سینه از سوی پزشک بسیار اهمیت دارد و بهتر است ضمن مشورت با جراح، اطلاعات لازم پیرامون برند پروتز را از منابع معتبر کسب کنید. شرکت آراسیما به‌عنوان اولین واردکننده پروتزهای سینه در ایران، عرضه‌کننده برند سیلیمد از سال 2003 و تامین سوتین مدیکال زد و گن‌های بعد از عمل زیبایی ورونیک، از اعتبار قابل‌قبولی در ارائه و فروش ابزار و تجهیزات پزشکی برخوردار است و به دلیل سابقه‌ی طولانی در این امر، تعامل و همکاری خوبی با پزشکان متخصص بی‌شماری در ایران دارد. برای اطلاعات بیشتر و خرید، به صفحه محصولات آراسیما مراجعه کنید و پیش از آن، حتما از کارشناسان ما مشاوره بگیرید.

 

منبع:

https://harleyclinic.com/

آخرین مقالات